Jak wykonać pomiary ciała

Jak wykonać pomiary ciała.

Nadchodzi dzień, w którym stwierdzamy, że jest nam potrzebna zmiana. Nasze ciało nie jest do końca takie, jak byśmy sobie tego życzyli. Podejmujemy odpowiednie kroki w kierunku wymarzonej przemiany. Tutaj pojawia się bardzo częste pytanie – jak mamy kontrolować swoje postępy?

Pierwszą myślą jest waga! Praktycznie każdy ma ją w domu. Sama czynność sprawdzenia, czy „idziemy” w dobrym kierunku trwa dosłownie kilka sekund. Czy taka weryfikacja jest skuteczna i w zupełności nam wystarczy? Może pomiary ciała będą bardziej miarodajne? Już wyjaśniamy.

1kg tłuszczy, a 1kg mięśni.

Objętość tkanki tłuszczowej i mięśniowej różnią się od siebie. Tkanka tłuszczowa ma większą objętość niż tkanka mięśniowa. Co to znaczy w praktyce? Oznacz to, że jeżeli postawimy obok siebie dwie osoby tej samej płci, tego samego wzrostu i wagi, w tym samym wieku, ale o różnym procencie tkanki tłuszczowej w organizmie, to się okaże, że wyglądają zupełnie inaczej. Osoba, która będzie miała powyżej 25% tkanki tłuszczowej stanie się dużo większa gabarytowo od tej, której ilość tłuszczu utrzymuje się poniżej 10%. Teoretycznie obie osoby na klasycznej wadze notują ten sam wynik, ale wizualnie różnią się od siebie bardzo mocno.

Kiedy najlepiej dokonywać pomiarów?

Jeśli decydujemy się na pomiary ciała i kontrolę wagi najlepiej jest to robić z samego ranna, od razu po przebudzeniu. Dobrze jest cały proces wykonywać na czczo, w określony dzień w tygodniu. Nie jesteśmy zwolennikami sprawdzania swoich efektów codziennie. Można wtedy popaść w lekka paranoję i stworzyć niepotrzebne „ciśnienie” i stres, który skutecznie potrafi blokować przemianę.

Pomiary obwodów ciała – zasady.

Co mierzymy? Skupiamy się na 8 miejscach:

  • Biodra
  • Talia
  • Pas
  • Uda
  • Łydka
  • Klatka piersiowa
  • Ramię
  • Szyja

Sprzęt z jakiego skorzystamy podczas pomiaru jest banalnie prosty – zwykły centymetr krawiecki prawdę nam powie.

Jak mierzymy poszczególne partie?

Pomiary ciała obwodów

Biodra – pomiaru dokonujemy w pozycji stojącej. Centymetr prowadzimy poniżej kości biodrowej, na wysokości kości łonowej, obejmujemy pośladek.
Obwód talii – mierzymy najwęższe miejsce tułowia, zazwyczaj centymetr przechodzi na wysokości pępka, brzuch jest całkowicie rozluźniony.
Obwód uda – szukamy miejsca, które jest najszersze i na jego wysokości dokonujemy pomiaru. Najlepiej jest mierzyć zawsze to samo udo.
Odwód łydki – mierzymy najszersze miejsce łydki
Obwód pasa – okolica 1-2cm nad pępkiem
Klatka piersiowa – centymetr jest prowadzony na wysokości sutków na pełnym wdechu.
Ramię – zawsze dokonuj pomiaru na ramieniu niedominującym. Centymetr powinien znajdować się na połowie odległości między barkiem, a łokciem. Ramię oczywiście powinno być całkowicie rozluźnione.
Obwód szyi – rzadko dokonywany pomiar, który wykonujemy u podstawy szyi.

Częste błędy.

  • Wykonywanie pomiarów po treningu
  • Wykonywanie pomiarów na napiętych mięśniach
  • Pomiar przeprowadzany w pozycji siedzącej
  • Brak pełnego napięcia na centymetrze krawieckim

Podsumowanie

Jak widzicie, zasady wykonywania pomiarów ciała nie są wcale takie skomplikowane. Czas ich wykonania jest dłuższy niż pomiar na wadze, ale też nie trwa to wieczność. Osoby, które nie są do końca przekonane do korzystania z centymetra krawieckiego mogą skorzystać z jeszcze jednej, bardzo skutecznej i banalnej techniki. Są nią…. Ubrania. To nasza garderoba bardzo często informuje nas o poziomie formy, jaką aktualnie utrzymujemy. Tak, tak…. Garderoba nigdy nas nie oszuka!

Zapraszamy Was do innych naszych wpisów:

Z poważaniem
Sztab trenerski igorjanik.pl JanikTEAM

Facebook igorjanik.pl

Call Now Button
Cresta Facebook Messenger